• Index
  •  » OFFtop
  •  » Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

#1 2015-11-03 18:14:38

Tomek

Rikugunshokan

Punktów :   

Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

Ok, zostałem wyznaczony na mistrza gry w kampanii (nie)sławnego szwedzkiego systemu ("Kultu") i mam już bazowy pomysł na przygodę. I tutaj jest jeden problem. Będzie dwójka graczy. Mój kuzyn stworzył postać równie interesującą jak kartka z kalendarza, graczka nr 2 już nieco lepszą, wobec czego zdecydowałem, że główny ciężar przygody będzie skupiony na jej postaci. Tylko nie wiem, czy tego typu przygody nie sprawiają, że jedna postać jest postrzegana jako faworyzowana przez MG. Czy w takim wypadku doradzacie mi zmienić nieco profil przygody, czy może raczej spróbować iść w swoją stronę i jedynie starać się, by kuzyn miał co robić i nie czuł się jako sidekick?

Ostatnio edytowany przez Tomek (2015-11-03 18:15:09)

Offline

#2 2015-11-03 20:16:27

Olek S

Shireikan

Punktów :   

Re: Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

To będzie kampania - czyli planujesz kilkanaście sesji czy pojedynczy scenariusz, który rozegracie na 1 max 3 sesjach? Jeżeli planujesz długą kampanię to w ogóle nie bierzesz pod uwagę jakie postacie gracze stworzą. Po prostu wrzucasz ich w wir zdarzeń i tak kierujesz przygodą aby w tych wydarzeniach brali udział.  No i oczywiście kluczowe momenty kampanii musisz mieć zaplanowanie w (przynajmniej) kilku wariantach -  w zależności od tego co gracze zrobią. Wszystkiego i tak nie przewidzisz więc w zasadzie kampania to tylko szkic - jakby szkielet który wypełnią gracze,  ich poczynania i decyzja. Ty musisz mieć myśl przewodnią, poszczególne "kamienie milowe", rzeczy które na pewno się zdarzą (ale jak pisałem w kilku wariantach). Kampania wymusza pewna liniowość ale tylko na powiedzmy "poziomie globalnym"  - np. wiesz, że w pewnym jej etapie musi dojść do wojny, bitwy etc. ale od graczy będzie zależeć po której stronie staną. Dlatego planowanie kampanii pod katem postaci - zwłaszcza jednej nie ma sensu. Także dlatego, że pzred rozpoczęciem gry nie wiesz jak ta postać będzie odgrywana, czy gracz podzieli twoje zamierzenia, czy doceni to, że jego postać gra główną rolę, czy mu się to spodoba i czy sobie z tym ciężarem poradzi. Trochę to egoistyczne podejście ale długą, zwłaszcza epicką kampanie tworzysz dla siebie jako MG, a gracze mają Ci pomóc ją wypełnić, rozegrać. Twoje rola to stworzenie takich warunków aby czerpali z tego radochę i świetnie się bawili.

Jeżeli to ma być natomiast pojedynczy scenariusz to wtedy jak najbardziej - planujesz ją konkretnie pod katem postaci graczy.Tylko, że gracze muszą to zaakceptować i muszą być tego świadomi - bo w zasadzie będą mieć do odegrania konkretne role, co wymusi pewne ograniczenia. Jeżeli jeden gracz będzie grał główna rolę to musisz to z nim wcześniej uzgodnić. Inaczej nie będziesz wiedział czy się dostosuje. W przypadku 2-osobowej drużyny ten pomysł jest bez sensu, bo drugi gracz sprowadza się do roli pionka. Jeżeli będzie sam jeden od razu to poczuje. Ten pomysł się sprawdza gdy masz 4 graczy - wtedy pozostałą trójka "napędza się" nawzajem i łatwo zakamuflować skupianie się na jednej osobie.  W ogóle sesje dla dwóch graczy są trudne i brakuje im różnorodności. Osobiście nie lubię takiego rozwiązania jak planowanie scenariusza pod postacie graczy, chyba że wszyscy gracze się na to godzą i np. dostają konkretne postacie do odegrania. To jednak jest do zastosowania w konkretnych settingach - np. scenariusz w klimacie "Obcego" gdzie wszyscy gracze są żołnierzami jednego oddziału albo scenariusz polegający na ataku terrorystycznym gdzie  gracze to zakładnicy (lub grupa terrorystów).

Offline

#3 2015-11-03 21:45:41

Tomek

Rikugunshokan

Punktów :   

Re: Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

Zapewne skończy się na pojedynczej przygodzie, ale zobaczymy.
To co napisałeś potwierdziło trochę moje obawy że pomysł na "wycentrowanie" przygody może nie być najlepszy. Powód dla którego miała być w centrum uwagi był taki, że jej postać ma zaburzenia emocjonalne, a postać kuzyna to typowy, szary intelektualista, któremu za dobrze się powodzi. Niestety Kult jest horrorem, a wszyscy wiemy, jak wyglądają protagoniści w holiłudzkich horrorach supernaturalnych. To osoby najłatwiejsze do złamania Ale twoje uwagi dotyczące za małej liczby graczy przemawiają do mnie. Dzięki, zmodyfikuję trochę oś fabularną.

tak nawiasem mówiąc w moim pierwotnym zamyśle jakby przebrnęli do końca przygody, okazało by się, że postać mojego kuzyna jest tylko projekcją umysłu graczki (odgrywają narzeczonych jakby co), "wyidealizowanym" obrazem wymarzonego kochanka, uosobieniem jej strachu przed odrzuceniem - powołanego do życia tylko przez jej pragnienie szczęśliwego życia. Byłby to pstryczek w nos dla Lecha, ale chyba porzucę ten pomysł :]

Ostatnio edytowany przez Tomek (2015-11-03 22:11:49)

Offline

#4 2015-11-04 10:26:28

Olek S

Shireikan

Punktów :   

Re: Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

Jeżeli to scenariusz na jedną sesją, to pomysł, że jeden gracz jest tylko wytworem wyobrażani drugiego jest  zajebisty.

Offline

  • Index
  •  » OFFtop
  •  » Porady w sprawie prowadzenia kampanii mile widziane

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.wwe4evers.pun.pl www.cswcup.pun.pl www.biecz24.pun.pl www.gramy24.pun.pl www.adelis.pun.pl